Autoproblemen: oorzaken, meldingen en wat je eraan kunt doen

Cropped view of man using smartphone near car

Een auto maakt mobiel. Maar een auto die niet doet wat je verwacht, zorgt meteen voor stress. Een lampje dat plotseling brandt, een schokje bij het optrekken of een motor die hapert – je weet dat er iets mis is, maar niet hoe ernstig het is. Op deze pagina vind je een overzicht van de meest voorkomende autoproblemen: van dashboardlampjes tot motorische klachten. Elk probleem wordt kort uitgelegd, met een link naar een aparte gids voor wie het dieper wil begrijpen of oplossen. Let op: we zijn nog druk bezig deze gidsen te schrijven!

Wat kun je doen als je auto kuren vertoont?

De eerste stap is altijd: blijf kalm. Veel problemen zijn tijdelijk of beperkt, zeker als er nog geen rood lampje brandt. Noteer wanneer het probleem optreedt, onder welke omstandigheden, en of er waarschuwingen op het dashboard verschijnen. Zet de auto stil op een veilige plek als je twijfelt over de veiligheid. Kijk eventueel in het instructieboekje van je auto, maar gebruik vooral betrouwbare online bronnen met duidelijke uitleg per storing. Hoe sneller je weet wat er speelt, hoe beter je kunt inschatten of je door kunt rijden of professionele hulp moet inschakelen.

Dashboardmeldingen: dit betekenen de meest voorkomende lampjes

Doet je hele dashboard het niet meer? Lees dan direct onze gids Dashboard auto doet het niet meer.

Dashboard

Motorlampje brandt (oranje of rood)

Dit lampje, vaak een pictogram van een motor, betekent dat het motormanagementsysteem een fout heeft gedetecteerd. Dat kan iets relatief kleins zijn, zoals een slechte brandstofverhouding, maar ook iets ernstigers. Je kunt meestal doorrijden, maar laat het wel uitlezen.

Lees hier onze gids voor een brandend motorlampje (oranje of rood)

Olielampje (rood)

olielampje auto

Een rood oliekannetje betekent dat je oliedruk te laag is. Dit is urgent. Stop zo snel mogelijk en controleer het oliepeil. Rijden met te weinig oliedruk kan blijvende motorschade veroorzaken.

Lees hier onze gids voor een brandend olielampje (rood)

Acculampje

Als het acculampje brandt tijdens het rijden, laadt de dynamo waarschijnlijk niet meer (goed) bij. Je kunt nog even doorrijden, maar de auto zal uiteindelijk stilvallen. Laat het systeem nakijken en de accuspanning meten.

Deze gids wordt nog geschreven

EPC-lampje

De Electronic Power Control-lamp wijst op een probleem in de elektronische gasregeling. Vaak voel je dat de auto vermogen verliest. Je kunt soms resetten door opnieuw te starten, maar een structurele oplossing vereist diagnose.

Lees hier onze gids voor een brandend EPC-lampje

ESP-lampje

Dit lampje heeft met stabiliteitscontrole te maken. Als het tijdelijk knippert, werkt het zoals het hoort. Maar blijft het branden, dan is er mogelijk een sensor of systeemdefect waardoor de ESP is uitgeschakeld.

Lees hier onze uitgebreide gids voor een brandend ESP-lampje

ABS-lampje

Een constante waarschuwing van het ABS-systeem betekent dat je anti-blokkeersysteem niet werkt. Je kunt remmen, maar de auto corrigeert niet automatisch bij een noodstop. Laat het systeem uitlezen.

Deze gids wordt nog geschreven

Koelvloeistoftemperatuur (rood thermometerlampje)

Als dit lampje rood brandt, is de motortemperatuur te hoog. Dat kan door een lek, een defecte waterpomp of een kapotte thermostaat komen. Stop direct en laat de motor afkoelen.

Deze gids wordt nog geschreven

Banden spanning (TPMS)

Een geel uitroepteken in een cirkel duidt op een probleem met bandenspanning. Controleer de druk bij alle banden. Soms is het een sensorprobleem, maar onderspanning kan gevaarlijk zijn.

Lees hier onze gids voor een brandend lampje bandenspanning

Storing in stuurbekrachtiging

Een stuuricoon op het dashboard geeft aan dat de elektrische stuurbekrachtiging niet goed functioneert. Je merkt dit aan zwaar sturen. De oorzaak kan elektronisch of mechanisch zijn.

Deze gids wordt nog geschreven

Roetfilter of uitlaatstoring (DPF)

Brandt er een lampje met een soort uitlaatpictogram of ‘check exhaust’? Dan zit je waarschijnlijk met een vervuild roetfilter of emissiesensor. Vaak kun je dit verhelpen door langere tijd door te rijden, maar soms is regeneratie of reiniging nodig.

Deze gids wordt nog geschreven

Katalysatorlampje (uitlaat met golfjes)

lampje katalysator betekenis


Dit lampje wijst op een storing in het uitlaatsysteem, vaak door een kapotte sensor of slechte verbranding. Blijf je doorrijden, dan kan de katalysator beschadigd raken. Laat het snel uitlezen.

Lees hier onze gids voor een brandend katalysator lampje


Motorproblemen: dit kun je tegenkomen tijdens het rijden

Motor slaat af tijdens het rijden
Een plots afslaan kan door brandstoftekort, een defecte sensor of een ontstekingsprobleem komen. Het voelt onveilig en kan gevaarlijk zijn bij hogere snelheden. Laat het uitlezen en test op foutcodes.

Motor start slecht of helemaal niet
Als je sleutel draait maar er gebeurt niets, kan het aan de accu liggen. Als de motor wel aanslaat maar blijft pruttelen, wijst dat vaak op luchttoevoer, ontsteking of brandstofproblemen. Een storingscode helpt verder.

Auto trekt slecht op
Bij het optrekken voel je weinig respons of blijft de auto hangen in een laag toerental. Dit kan komen door een vervuilde luchtmassameter, turbodrukverlies of elektronische begrenzing (noodloop).

Auto valt stil bij stationair draaien
Als je auto uitvalt bij het stoplicht, zit het probleem vaak in de stationairregeling. Denk aan een vervuilde gasklep, valse lucht of een probleem met het motormanagement.

Motor maakt tikkend of rammelend geluid
Een vreemd motorgeluid is altijd een waarschuwing. Een tikkende motor kan wijzen op oliegebrek of klepproblemen. Een rammel kan van een los onderdeel of versleten distributie komen.

Zwarte rook uit de uitlaat
Bij benzineauto’s is dit meestal een teken van te rijk mengsel. Bij diesel wijst het op een roetprobleem. Beide gevallen duiden op inefficiënte verbranding en kunnen leiden tot roetfilterproblemen.

Trillende motor of haperend vermogen
Een schokkerige rijervaring, vooral bij constante snelheid, wijst vaak op een ontstekingsprobleem, kapotte bobine of slechte bougie. Bij diesel kan het ook de verstuivers betreffen.

Onderhoud van je auto

De informatie op deze pagina is bedoeld als algemene uitleg en hulp bij veelvoorkomende storingen. Wij zijn geen erkend installateur of specialist. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de inhoud. Raadpleeg altijd een professional bij twijfel of gevaarlijke situaties.