Dit is hoe het internet het zakelijke leven volledig op de kop heeft gezet

We kunnen ons bijna niet meer voorstellen hoe het leven was voordat we bijna constant met het internet in contact kwamen. Toch is het nog helemaal niet zo lang geleden dat het internet echt geïntroduceerd werd. Pas in 1969 werd de eerste vorm van digitaal communiceren ontdekt. Het duurde toen nog heel lang voordat dit ook door de gewone burger werd gebruikt. Sinds de komst van het internet is echter alles in stroomversnelling geraakt. Het internet heeft niet alleen het leven van de alledaagse burger flink veranderd, maar ook zeker op zakelijk gebied voor enorme ontwikkelingen gezorgd. In dit artikel duiken we hier wat dieper in.

Minder menselijke taken

Vroeger werd vrijwel alles handmatig gedaan. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van de boekhouding. Dit was een immense taak. Soms zagen we dat bedrijven overal bonnetjes verzamelden en ruimtes vol dossiers hadden om alles in op te bergen. Dat was niet alleen een flinke klus, maar er was ook meer gevoeligheid voor het maken van fouten. Waar mensen werken, worden nou eenmaal ook fouten gemaakt. Soms groot, soms klein. Ze kunnen echter allemaal gevolgen hebben voor het bedrijf. Dankzij de komst van het internet is hier echter verandering in gekomen. Er hoeft minder handmatig worden gedaan en veel aspecten worden nu digitaal aangestuurd. Hierdoor worden er minder fouten gemaakt, zijn er minder werknemers nodig om hetzelfde werk te verrichten én zijn veel taken sneller uitgevoerd.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het gebruik van de zogenaamde Scan app. Hiermee worden documenten binnen een handomdraai ingescand en verzameld. Gemak dient de mens! En dat geldt eigenlijk voor alles. Voor heel veel zakelijke activiteiten is tegenwoordig wel een app of software te vinden. Dat maakt elk werk makkelijker en sneller.

Contact met de klant is anders geworden

Toch is niet iedereen onverdeeld positief over de komst van het internet. Zo zagen we bijvoorbeeld ook dat het contact met de klant door de jaren heen flink is veranderd. Waar vroeger vooral telefonisch contact was en er veel fysieke afspraken waren, gebeurt nu veel per mail. Er zijn zelfs computergestuurde chats die veelgestelde vragen beantwoorden. Dat biedt voordelen voor de bedrijven in kwestie, maar het haalt wel een stukje persoonlijkheid weg.

Natuurlijk biedt dit ook voordelen. De klant wordt immers sneller geholpen dankzij het internet. Bovendien kan het bedrijf sneller met mensen van over de hele wereld communiceren. Zo kunnen er ook gemakkelijker experts bijgehaald worden.

Andere vormen van criminaliteit

Criminaliteit zag er voor de komst van het internet heel anders uit. Bedrijven werden fysiek bestolen of panden werden met opzet vernield. Inmiddels is er veel meer sprake van cybercriminaliteit. Bedrijven moeten dus maatregelen treffen om opgewassen te zijn tegen cybercriminelen. Omdat deze ook steeds slimmer worden, is het van belang dat hier extra veel aandacht voor is en er steeds nieuwere maatregelen worden getroffen. Dit betekent dus ook dat bedrijven tegen een onzichtbare vijand blijven strijden. Hetgeen soms lastiger is dan wanneer er nog vooral sprake was van fysieke diefstal.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *