Een knipperend lampje op je dashboard. Wat nu?! Vooral het EPC-lampje (Electronic Power Control) kan vragen en zorgen oproept bij veel autoeigenaren. Dit lampje duidt vaak op een probleem met het elektronische motormanagementsysteem. Hieronder beantwoorden we de veelvoorkomende vragen over het EPC lampje.
Het EPC-lampje (Electronic Power Control) is een waarschuwingsindicator op het dashboard van veel moderne auto’s, met name die van de Volkswagen Groep (VW, Audi, Seat, Skoda). Dit lampje geeft aan dat er een probleem is met het elektronische motormanagementsysteem.
Dit systeem controleert en regelt verschillende functies van de motor en het aandrijfsysteem, zoals de gasklep, ontsteking en verschillende sensoren. Het is eigenlijk de computer. Wanneer het EPC-lampje oplicht, detecteert de auto een storing in een van deze systemen en schakelt het over naar een noodloop om verdere schade te voorkomen. Het noodloopsysteem laat het vermogen drastisch afnemen zodat je niet meer vol kunt rijden – maar slechts 70 kilometer per uur bijvoorbeeld. Daarmee wordt de motor beschermd maar kun je nog wel naar een garage toe. Laat je voertuig zo snel mogelijk controleren om de oorzaak van het probleem vast te stellen en te verhelpen, om ervoor te zorgen dat je veilig blijft rijden en verdere schade aan de motor voorkomt.
1. Wat betekent het EPC-lampje op mijn dashboard?
Wanneer het EPC-lampje oplicht, zijn veel auto-eigenaren niet zeker wat dit betekent en maken ze zich zorgen over mogelijke motorproblemen. Onbekendheid met het symbool en de bijbehorende risico’s zorgen voor onzekerheid. Het negeren van het EPC-lampje kan leiden tot ernstigere motorschade, terwijl snel ingrijpen verdere problemen kan voorkomen.
Het EPC-lampje geeft aan dat er een probleem is met het elektronische motormanagementsysteem van je auto. Dit systeem controleert verschillende onderdelen van de motor, zoals de gasklep, ontsteking en andere sensoren. Wanneer een storing wordt gedetecteerd, gaat het lampje branden om je te waarschuwen. De oorzaak kan zitten in de ESP (Electronic Stability Program, zorgt ervoor dat de auto de richting opgaat waar je heen stuurt), de accu, cruise control, het gaspedaal of de aandrijvingslijn. Als het EPC-lampje gaat branden, is het belangrijk om de auto te laten controleren door een monteur. Dit kan helpen om grotere problemen te voorkomen en de juiste diagnose te stellen.
Mogelijke oorzaken brandend EPC-lampje
ESP | Brandstofpomp |
Gaspedaal | Distributieketting |
Defecte sensor (temperatuur, ABS, luchtmassa, etc) | Distributieriem |
Cruise control | EGR klep |
Carburateur | Gasklephuis |
Bobine | Ontsteking |
Traction control | remlichtschakelaar |
2. Kan ik doorrijden met het EPC-lampje aan?
Knippert het EPC lampje? Dan wil je weten of het veilig is om door te rijden of dat je onmiddellijk moet stoppen. Doorrijden met een probleem kan de schade verergeren, zeker lange afstanden. Het EPC-lampje kan wijzen op verschillende problemen, variërend van kleine sensoren tot ernstige motorproblemen.
Vaak gaat de auto gelijk in noodloop wanneer het EPC-lampje brandt, ook het motorstoringslampje gaat dan branden. In noodloop heb je minder vermogen maar kun je wel rijden. Probeer zo de auto naar een veilige plek te rijden en laat hem zo snel mogelijk controleren door een professionele monteur om de oorzaak van het probleem vast te stellen en te verhelpen. Door blijven rijden met een brandend EPC lampje omdat je denkt dat je de oorzaak wel kent? Onverstandig, want er is maar één EPC lampje voor alle mogelijke zaken die fout kunnen gaan met je auto.
3. Hoe kan ik het EPC-lampje resetten?
Na het oplossen van het probleem wil je weten hoe je het lampje kunt uitschakelen. Let goed op: het zelf resetten van het lampje zonder de oorzaak te verhelpen kan ervoor zorgen dat het probleem terugkomt. Doe dit dus alleen wanneer je zeker weet dat het probleem onschuldig is en op aangeven van de garage.
Beste oplossing is het EPC-lampje resetten een monteur met behulp van diagnostische apparatuur. Deze apparatuur leest de foutcodes uit en wist deze na het oplossen van het probleem. Laat een professional de foutcodes uitlezen en het lampje resetten. Dit zorgt ervoor dat eventuele problemen grondig worden aangepakt.
Zelf EPC lampje resetten
Pak de handleiding erbij. Geen handleiding bij de hand? Probeer dan het volgende:
- Start de auto zoals normaal
- Laat de auto 10 seconden draaien en zet dan de auto af
- Start de auto weer en houdt het gaspedaal helemaal ingedrukt
Het lampje kan hierdoor doven – afhankelijk per type auto en generatie.
Soms kan het ook helpen om de accu los te koppelen en opnieuw aan te sluiten.
4. Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van het EPC-lampje?
Veelvoorkomende oorzaken zijn problemen met de gasklep, sensoren, ontsteking of bedrading.
Sensoren zoals de gasklepsensor, krukassensor of nokkenassensor kunnen storingen veroorzaken. Ook problemen met de ontsteking of defecte bedrading kunnen het EPC-lampje laten branden. Regelmatig onderhoud en controle van de elektrische systemen kunnen helpen om deze problemen te voorkomen. Bij het oplichten van het lampje is het raadzaam een monteur te raadplegen voor een diagnose.
5. Wat kost het om het EPC-lampje te laten resetten en het probleem te verhelpen?
Kosten zijn een belangrijke overweging voor veel eigenaren. Maar pas op. Het uitstellen van reparaties kan leiden tot hogere kosten en grotere problemen op de lange termijn. Als je je auto niet kunt onderhouden, moet je er niet in rijden: dan ben je namelijk nalatig.
De kosten voor het resetten van het EPC-lampje en het verhelpen van het probleem variëren sterk afhankelijk van de oorzaak. Simpele problemen zoals een sensor vervangen kunnen relatief goedkoop zijn, terwijl complexere problemen zoals een defecte gasklep duurder kunnen uitvallen. Vraag vooraf een prijsopgave bij de monteur en vraag of de reparatie onder eventuele garantie valt. Dit helpt onverwachte kosten te vermijden.
6. Kan ik zelf het EPC-lampje resetten zonder naar de garage te gaan?
Sommige eigenaren willen kosten besparen door zelf het probleem aan te pakken. Doe-het-zelf oplossingen kunnen aantrekkelijk lijken, vooral als de kosten voor professionele hulp hoog zijn.
Maar onjuist resetten kan leiden tot onvolledige reparaties en terugkerende problemen.
JA, het is mogelijk om het EPC-lampje zelf te resetten, maar het wordt niet aanbevolen zonder de juiste diagnose en reparatie. Hoewel je de accu kunt loskoppelen om het lampje tijdelijk te resetten, is dit geen permanente oplossing. Zonder de juiste diagnose kan het onderliggende probleem blijven bestaan.
Raadpleeg altijd de handleiding van je auto en gebruik een OBD2-scanner om foutcodes uit te lezen. Voor een grondige oplossing is het echter het beste om een professionele monteur in te schakelen.
7. Wat als het EPC lampje stottert? Aan en uit gaat?
Dit kan van alles zijn: een kapotte temperatuursensor, een benodigde software update of x. Let goed op of er vermogenverlies is, dat kan bijvoorbeeld betekenen dat er minder brandstof ingespoten wordt. Bij de Skoda Fabia 2020 is het bijvoorbeeld bekend dat er een software update nodig is.
8. Het EPC lampje ging juist branden na een starthulp!
Accu leeg en met kabels een starthulp van een andere auto gekregen? Dat kan overspanning of piekspanning veroorzaken waardoor het EPC lampje gaat branden. De elektronica raakt dan in de war. Tip van de ANWB Wegenwacht: schakel zoveel mogelijk stoomverbruikers in tijdens of direct na de starthulp, dus grootlicht, achterruitverwarming, kachelblower.