Motorlampje brand oranje, rood of geel? Oorzaken en oplossingen

Brand het motorlampje in je dashboard? Zoek een rustige plek op om de auto neer te zetten, stop de motor en lees verder. Hier vind je toelichting, oorzaken en oplossingen. Let op: doorrijden met een brandend motorlampje is NIET verstandig.

Brandend motorlampje: geel/oranje, rood of knipperend rood

Het “motorlampje” heet eigenlijk het “motorstoringslampje”. Dit lampje hoort bij het elektronisch systeem van de auto en controleert de motor en andere onderdelen. Het bewaakt belangrijke motorfuncties. Het motorlampje gaat branden als er een probleem is dat niet vanzelf kan worden opgelost.

  • Geel/oranje lampje: Als het motorlampje oranje (of geel) brandt, dan is er een probleem met de motor of de elektronica die de brandstof en ontsteking regelt. Je kunt kort doorrijden om op een rustige plaats te stoppen. Check de oorzaken hieronder – misschien kun je het probleem zelf oplossen. Rijd anders door naar een garage dichtbij.
  • Rood lampje: Bij een rood lampje moet je direct actie ondernemen. Controleer eerst het oliepeil en de koelvloeistof. Check onderstaande oorzaken. Waarschijnlijk kun je dit niet zelf oplossen. Bezoek zo snel mogelijk je garage.
  • Knipperend lampje: Knippert het lampje? Rood of oranje? Dan is het probleem ernstiger, zoals een haperende of foute ontsteking. Je merkt dit in het motorvermogen. Doorrijden gaat je geld kosten. Stop op een veilige plaats en bel een alarmcentrale voor directe hulp.

Sommige auto’s schieten in een 40 kilometer modus. Je kunt niet sneller, maar wel met knipperende alarmlichten een garage bereiken zonder verdere schade te veroorzaken.

Oorzaken van de motorstoring

Doe de motor uit. Start de motor weer. Bij een tijdelijke of eenmalige fout die sensoren hebben opgemerkt, kan het lampje weer uitgaan. Bijvoorbeeld: een ontstekingsfoutje, vervuilde contacten, onvoldoende spanning tijdens starten, vocht, onjuiste meetwaarde van een sensor. Blijft het lampje branden of gaat deze later weer branden? Ga dan rustig kijken wat er gaande is. Eventuele afspraken kun je beter even afbellen.

Dit is een lijst van mogelijke oorzaken – uitgebreid maar niet volledig – die leiden tot een brandend motorlampje:

  • Tankdop niet goed vast. Het motormanagementsysteem zorgt voor een optimale werking van de verbranding in de motor. Vacuümtrekken van de brandstof hoort daarbij. Zit de tankdop niet goed vast? Storing. Dop er wel goed op? Check voor scheuren: eventuele vervanging is nodig.
  • Vloermat ligt niet goed. Als die het gaspedaal tegenhoudt, dan wordt dat geregistreerd en gaat je motorlampje branden.
  • Laag oliepeil. Bij een laag oliepeil brandt altijd je olielampje. Je motorlampje kan ook gaan branden. Vul de olie bij.
  • Katalysator defect. Stinkt het naar een muffe, rotte geur? Katalysator is waarschijnlijk kapot en moet worden vervangen door een garage.
  • Koppaking lekt. Motorprestaties nemen af, want compressievermogen neemt af. Reden: koelvloeistof en eventueel motorolie in de cilinder. Vooral bij oudere auto’s. Door slijtage ontstaan er scheurtjes in de koppaking. Die zorgt er voor dat de cilinderkop dicht is dat vloeistoffen gescheiden blijven.
  • Verstuiver defect. Valt de motor uit of kan niet starten? De motorprestaties nemen af, want een of meerdere verstuivers zijn kapot, vervuild of versleten. De brandstof wordt niet goed ingespoten.
  • Bobines defect. De bobine produceert de hoogspanning nodig voor ontsteking. Bij een defecte bobine start je motor niet, slechte acceleratie of vermogenverlies. Dit kan door van alles komen: interne kortsluiting, fout in de spanningsvoorziening, een mechanische beschadiging of een contactfout.
  • Roetfilter defect of verstopt. Ook wel dieseldeeltjesfilter of DPF genoemd. Die moet je soms vervangen of schoonmaken, anders krijg je vermogenverlies.
  • Luchtmassameter defect. Hapert en stottert je auto wanneer je wegrijdt? Dan is je luchtmassameter waarschijnlijk kapot. De motor krijgt te weinig lucht voor verbranding. Vervanging door garage is nodig.
  • Lambdasonde defect. Vind je zelf niet zo snel – moet een garage uitlezen. Niet zo duur om te vervangen. De lambdasonde meet de hoeveelheid onverbrande zuurstof in de uitlaatgassen en bepaalt hoeveel brandstof er in de motor moet worden geïnjecteerd. Teveel of te weinig zuurstof kan schade veroorzaken – daarom dus niet met een brandend lampje blijven rijden.
  • Accuproblemen. Recent accuproblemen gehad? Problemen met starten? Koplampen minder fel dan gebruikelijk? Waarschijnlijk is het je accu, of je alternator (dynamo). Controleer of je accustekkers nog goed vast zitten (met de sleutel uit het stopcontact). Eventueel nieuwe accu nodig.
  • EGR-klep vast. Deze klep reguleert het recirculeren van uitlaatgassen in de motor. Zit die vast of juist los? Dan verloopt de uitlaasgascirculatie niet goed.
  • Bougies defect. Stottert de auto? Is brandstofverbruik opmerkelijk hoger? Dan kan het liggen aan kapotte bougies. Die geven de vonk waarmee de brandstofmix ontsteekt. Is deze kapot, dan gaat de timing mis. Niet goed voor je motor. Snel en eenvoudig te vervangen.
  • Onjuiste gasinstallatie. Heb je een gasinstallatie? Is die door een professional geïnstalleerd? Zo niet, dan kan het een verkeerd gebruikt onderdeel van je gasinstallatie zijn.
  • Versnellingsbak. Heb je hier problemen mee? Slaat de bak versnellingen over? Blijft die hangen in een versnelling? Revisie of vervanging is nodig. Auch.

Naar de garage met je brandend motorlampje

De garage leest de storing uit met een diagnose-apparaat. De foutmelding moet door een specialist worden geïnterpreteerd – niet zomaar zelf gaan doen. Na het verhelpen van de fout, kan de specialist ook de storing eventueel wissen uit het storingsgeheugen.

Let op: met een brandend motorstoringslampje kom je niet door een APK-keuring. Dit moet je dus tijdig oplossen.

Wat kost een brandend motorlampje?

Gemiddeld kosten voor repareren van een motorlampje zijn € 450.

Soms is het de brandstofklep: heel goedkoop (€ 30). Soms moet de hele motor worden vernieuwd: heel duur. (€ 6000).

Brandende lampjes altijd serieus nemen

Doorrijden want je bent al te laat en stom gedoe? Je veiligheid en die van andere weggebruikers is echt belangrijker dan wat je nu doet. Je remmen of de stuurbekrachtiging kunnen uitvallen en dan veroorzaak jij een ongeluk, terwijl je beter wist. De auto kan uitvallen op een onveilige situatie. Of je rijdt door en veroorzaakt extra schade die eigenlijk gemakkelijk te voorkomen was, met een hoge reparatierekening als gevolg. Of je kunt zelfs je auto volledig afschrijven.

Bij starten branden alle lampjes

Doe de sleutel in het stopcontact van de auto en draai die in de eerste stand. Alle lampjes op je dashboard moeten nu branden. Let vooral op of je motorlampje brandt. Brand die niet? Deze auto kan van alles mankeren. Niet in rijden en ook niet kopen als het een tweedehands occasion is. Grote kans dat iemand een storing niet kon verhelpen en het lampje heeft uitgezet, of dat de auto betrokken was bij een ongeluk.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *