Data is onmisbaar voor het runnen van een gezond en welvarend bedrijf. Data geeft niet alleen informatie, maar ook inzichten die nodig zijn om de groei te stimuleren en de klantervaring te verbeteren. Online data is ook nog eens allesomvattend. Van de gegevens vanuit je eigen boekhouding tot de conversies op je website. Alle vormen van data kunnen leidend zijn in de beslissingen die je als ondernemer maakt. Maar data is enkel zinvol als het op de juiste manier wordt geanalyseerd en toegepast binnen de bedrijfsvoering. Hoe je dat aanpakt, lees je hier.
Werk met een professioneel database beheer
Er zijn tegenwoordig allerlei bedrijven die diensten en software aanbieden om het databeheer te vereenvoudigen en hier proactief mee aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld door het inschakelen van database managers. Met Optimadata: database beheerders ben je in staat om data in een betrouwbare en veilige omgeving op te slaan. Hiermee doe je snel nieuwe inzichten op met betrekking tot je bedrijf en leer je de klantervaring te verbeteren.
Groot voordeel van het uitbesteden van database management is dat je hiermee meer tijd bespaart en uiteindelijk ook de operationele kosten weet te verlagen. Dankzij database management ligt er namelijk minder druk op de eigen IT-infrastructuur en zal de productiviteit binnen het bedrijf hoger worden. Dat leidt tot lagere operationele kosten en een hogere omzet.
Het is goed om met bedrijven als Optimadata om de tafel te gaan zitten en de verschillende mogelijkheden te bespreken. Zo leg je de juiste basis voor een goed en effectief database beheer.
Wees kritisch tijdens de data-analyse
Mensen zijn het gewend om binnen de kaders van hun eigen ervaringen te denken. Hun denken wordt gekleurd door wat ze hebben meegemaakt, maar ook door karakter en omgevingsfactoren. Dit is iets wat je niet kunt voorkomen. Daardoor kan dezelfde data door iedereen weer heel anders worden geïnterpreteerd. Jij als hoofd van het bedrijf ziet de gegeven data misschien heel anders dan een afdelingshoofd. Dit is ook afhankelijk van de eigen doelstellingen en kennis. Daarom is het belangrijk om alle gekregen data door meerdere mensen te laten analyseren. Zo krijg je informatie vanuit verschillende invalshoeken en voorkom je dat je onbewust al conclusies trekt voordat je de data daadwerkelijk verwerkt hebt.
Bepaal jouw eigen doelstellingen
Data geeft ongelooflijk veel inzichten en informatie over een bedrijf. Als je dit allemaal wil gebruiken, ben je echt een hele tijd zoet. Daarom is het belangrijk om van tevoren te bepalen welke informatie echt belangrijk is. Cruciaal is voor de doelstellingen die jij voor ogen had. Welke doelstellingen dit zijn, is voor elke onderneming weer anders.
Als commercieel bedrijf ben je bijvoorbeeld vooral bezig met het aantrekken van nieuwe klanten, het verhogen van de winst en het verlagen van de personeelskosten.
Run je een site met actueel nieuws? Dan wil je dat deze aansluit op het zoekgedrag van de lezer. Dit betekent weer dat je extra informatie wil ontvangen over de gemiddelde lezer van jouw site.
Weet wat jouw doel is, zodat je de data selectief kunt analyseren.




