Voorkom motorschade met deze 10 tips

vermijd deze motorfouten

Een automotor is een complex mechanisch systeem met veel meer bewegende onderdelen dan bijvoorbeeld een elektrische motor, en dat maakt het onderhoud ervan net wat ingewikkelder. Omdat er meer aan de hand is binnen zo’n motor, is de kans op problemen ook groter. Soms zelfs door kleine foutjes, zoals per ongeluk te veel olie bijvullen, wat al flinke schade kan veroorzaken. Er zijn echter nog veel meer valkuilen die bestuurders kunnen tegenkomen. We bespreken hier de tien meest gemaakte fouten die de motor onnodig veel schade kunnen toebrengen.

Elke motorstoring is niet alleen vervelend, maar kan ook een flinke aanslag zijn op je portemonnee. De oorzaken hiervan zijn divers: technische mankementen, slijtage door intensief gebruik en soms ook de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Toch kan de bestuurder zelf ook flink bijdragen aan schade door de motor niet goed te verzorgen. We geven je een lijst van de tien fouten die motorspecialisten het vaakst zien terugkomen – fouten die zowel je motor als je portemonnee pijn kunnen doen.

1 Verkeerd schakelen tijdens hoge snelheden. Verkeerd schakelen, vooral op hoge snelheid, kan plotselinge pieken in toerental veroorzaken die de motor kunnen beschadigen. Dit gebeurt vaak per ongeluk, bijvoorbeeld door een verkeerde schakelbeweging, maar het effect op de motor kan enorm zijn. Dergelijke verkeerde handelingen brengen niet alleen de tandwielen in gevaar, maar kunnen ook directe schade veroorzaken aan de interne onderdelen van de motor.

2 Het overslaan van regelmatige controle van olie en koelvloeistof
Het regelmatig checken van het oliepeil is iets wat veel automobilisten vergeten, maar het is cruciaal om een motor goed te laten draaien. Een te laag oliepeil betekent dat vitale motoronderdelen, zoals cilinders en zuigers, niet voldoende gesmeerd worden. Zonder goede smering ontstaat metaal-op-metaal-contact, waardoor de motor zichzelf als het ware “opeet” en kan vastlopen. Bij een zogenaamde vastloper is de schade vaak zo groot dat reparatie niet mogelijk is. Hetzelfde geldt voor koelvloeistof: ook dit moet op peil zijn om de motor tegen oververhitting te beschermen.

3 De onderhoudsbeurten maar uitstellen
Het regelmatig uitvoeren van onderhoud is essentieel om de motor in goede conditie te houden, maar sommige mensen stellen dit uit om kosten te besparen. Door onderhoudsintervallen over te slaan, kunnen onderdelen zoals olie en filters niet tijdig vervangen worden, wat zorgt voor meer slijtage en defecten. Het negeren van noodzakelijke vervangingen van luchtfilters en bougies kan leiden tot ontstekingsfouten en schade aan het motorblok. Ook de distributieriem moet op tijd worden gecontroleerd; bij breuk kan deze de kleppen en zuigers beschadigen, wat een kostbare reparatie betekent.

4 Waarschuwingslampjes en geluiden negeren
Ongebruikelijke geluiden en waarschuwingslampjes duiden vaak op een probleem. Als het olielampje op je dashboard rood oplicht, betekent dit dat de oliedruk niet in orde is, en verder rijden kan tot motorschade leiden. Sommige bestuurders blijven echter doorrijden en wachten te lang met actie ondernemen. Bij vreemde geluiden of een knipperend motorlampje is het verstandig om direct te stoppen en de oorzaak te achterhalen. Hiermee bespaar je op lange termijn vaak flink op reparatiekosten. Let specifiek op deze lampjes: ESP-lampje, motorolie lampje en het motor lampje.

    5 Direct hard optrekken na het starten van de motor
    Bij koude motoren is de olie nog niet op bedrijfstemperatuur, waardoor het dikker en stroperiger is en niet goed smeert. Het is daarom belangrijk om na een koude start rustig op gang te komen en de motor tijd te geven om de juiste oliedruk op te bouwen. Meteen gas geven kan ervoor zorgen dat de olie onvoldoende door de motor verspreid wordt, wat de kans op metaalcontact en slijtage vergroot. Zo kan de levensduur van de motor aanzienlijk afnemen door onzorgvuldig rijgedrag.

    6 Veel korte ritten maken
    Korte ritjes zijn niet ideaal voor de motor, omdat tijdens een koude start automatisch extra benzine in de motor wordt gespoten. Deze benzine wast de oliefilm van de cilinderwanden, wat slijtage kan veroorzaken. Bovendien blijft er na korte ritten vaak condens achter in de uitlaat, wat extra roestvorming veroorzaakt. Een veelgemaakte fout is ook het uitzetten van een oververhitte motor na een lange rit. Dit kan de cilinderkop beschadigen door plotselinge temperatuurverschillen, vooral wanneer de turbocompressor warm is.

    7 Rijden met te hoge toerentallen
    Hoge toerentallen leggen veel stress op de motor. Het is algemeen bekend dat je de rode lijn op de toerenteller moet vermijden, maar vaak wordt onderschat dat ook snel accelereren voor hoge toeren zorgt. Wie regelmatig in de buurt van de toerenbegrenzer rijdt, loopt het risico dat deze beschadigd raakt. Een hoge belasting door snelle acceleratie verhoogt de motortemperatuur, waardoor de smeerfilm kan scheuren en metaalcontact ontstaat. Bij een mislukte schakelactie kan zelfs de motor defect raken, wat zeer kostbare reparaties met zich meebrengt.

    8 Door diepe plassen rijden
    Rijden door diepe plassen kan leiden tot een zogeheten waterslag, waarbij water in plaats van lucht in de motor komt. Dit probleem ontstaat omdat water niet kan worden gecomprimeerd, wat kan leiden tot ernstige schade, zoals verbogen drijfstangen en gebroken cilinderkoppen. Zelfs een niet zo diepe plas kan al voor ernstige motorschade zorgen als er water in de verbrandingskamers komt.

      9 Onvoldoende controle van bandenspanning
      Veel automobilisten vergeten dat ook de bandenspanning invloed kan hebben op de motor. Lage bandenspanning zorgt voor extra rolweerstand, wat de motor harder doet werken om dezelfde snelheid te behouden. Dit verhoogt de slijtage van de motor op de lange termijn en kan bovendien de brandstofefficiëntie aantasten.

      10 Te veel olie bijvullen
      Niet alleen te weinig olie, maar ook te veel olie kan een motor beschadigen. Wanneer het oliepeil boven de aanbevolen grens komt, kan de krukas de olie opschuimen, waardoor luchtbellen ontstaan. De oliepomp zuigt dan lucht aan in plaats van olie, waardoor de smering in gevaar komt. Naast olie is ook koelvloeistof belangrijk; een laag koelwaterniveau verhoogt het risico op oververhitting en lekkages, wat tot ernstige motorschade kan leiden.

        Let op deze fouten om te voorkomen dat je motor te lijden heeft onder onnodige schade en om de levensduur van je voertuig te verlengen.

        Laat een reactie achter

        Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *